Mystery Moves

Hee! Jij bent helemaal geen strenge meester!

Mystery Moves AR,
Een GPS- en AR-project waarin beweging centraal staat!

Héé toekomstige spelmakers van groep 7-8! Heb je zin om je eigen supercoole GPS-speurtocht te maken voor je ouders, broertjes, zusjes en vrienden? Met ons Mystery Moves project ga jij dat doen!

Jouw missie is om een geheimzinnige speurtocht te ontwerpen. Je bedenkt zelf de verhalen, raadsels en vooral de beweegspellen. Deze spellen komen tot leven door magische technologie. Mensen die jouw speurtocht spelen, zullen rondlopen in de wijk en jouw creaties ontdekken door te bewegen – van springen tot dansen.

In onze workshops leer je hoe je dit allemaal maakt. Aan het einde van de Klup Up workshop is het showtime! Dan nodig je iedereen uit om de speurtocht die jij hebt bedacht te komen spelen. Ze scannen een speciale QR-code en voilà, het avontuur begint!

En weet je wat echt cool is? Jouw speurtocht blijft nog even in de wijk, zodat iedereen hem kan beleven. Ben jij klaar om de wijk in een spannend speelveld te veranderen? Laat het avontuur maar beginnen! 🌟🔍🏃‍♂️🕺📱🎉

Een hybride wereld die meer bewegen stimuleert:

Mystery Moves AR is een GPS- en AR-project dat we speciaal gaan ontwikkelen om op een creatieve en eigentijdse manier een interactieve GPS-speurtocht te maken. In deze unieke GPS-speurtocht komt de digitale en echte wereld samen.

Het mysterie bevat hints die je alleen met bewegingsopdrachten kunt oplossen en die verwerkt worden in een GPS-speurtocht met AR-technologie in de wijk.

In 10 weken creëren kinderen van groep 7-8 een nieuwe hybride wereld vol geheimen en avonturen, waar beweging centraal staat!

Aan de hand van Sprekende foto’s van de eigen wijk en bewoners, gemaakt door de Bossche social fotograaf John van Hamond (volkskrant,nrc dagblad, Graafsewijk projecten), krijgen de kinderen een goed beeld van hoe een mysterie verweven kan worden met verhalen uit de eigen wijk. Zowel historische verhalen als verhalen van bewoners in de wijk kunnen worden verwerkt in het fantasievolle mysterie van de kinderen zelf, zodat het mysterie écht locatie gericht is.

Kinderen (max 8) zijn makers van het Wijk-mysterie. Ze bedenken in groepjes van 2-3 zelf een mysterie van zes locaties, gebaseerd op een door ons ontwikkeld Mystery-sjabloon. Kinderen verzinnen verborgen hints die ze digitaal met ons KLC-verhalenplatform (KidsLoveCards) en AR-technologie (Fectar.com uit ‘s-Hertogenbosch) in de wijk gaan ‘verstoppen’. De hints worden in bewegingsopdrachten verwerkt die de spelers moeten uitvoeren om het mysterie op te kunnen lossen. De moves kunnen variëren van rek-en-strek oefeningen tot aan dance-moves van Beyoncé. Deze “move”-opdrachten verstoppen ze tijdens een workshop-serie in de route door hun eigen wijk. Middels AR-technologie (gratis app) kun je de opdrachten tegenkomen tijdens de GPS-speurtocht in de wijk.
Daarvoor moeten ze natuurlijk eerst ook zelf speuren door de wijk.

Leerdoelen:

De jonge makers worden creatief, fysiek en digitaal uitgedaagd. Aan de hand van de online storytelling tool klc.world schrijven ze verhalen, verstoppen ze hints voor de bewegingsopdrachten en plaatsen ze beeldmateriaal. Ze bedenken Mystery Moves die in de opdrachten terugkomen.

Ze maken tekeningen, puzzels, foto’s en filmpjes. De kinderen leren spelenderwijs werken met digitale middelen, filmen met greenscreen, leren omgaan met GPS-technologie en leren hoe je zelf iets kunt toevoegen in de echte wereld met Augmented Reality (AR).

Meerwaarde voor de wijk:

De makers nodigen aan het eind van de workshopserie hun ouders, maar evt ook familie, vriendjes, vriendinnen en anderen uit de wijk uit om als afsluiting de interactieve GPS-speurtocht door de wijk te lopen om het mysterie op te lossen. Dat kan eenvoudig door een QR code te scannen in één van de vele online- of drukwerk uitingen die tot de mogelijkheden behoren. Vervolgens kunnen spelers met een telefoon (met hun ouders bij voorkeur) als een detective de wijk in en beleven ze  het door kinderen gemaakte avontuur.

Hierbij ontdekken ze geheimen, maken ze bewegingen, de Moves om het mysterie op te kunnen lossen.